بستن قالب تخت زیرین دال:
در این مرحله با توجه به تغییرات موجود قالب بندی زیرین دال انجام میگیرد. این قالبها میتوانند از جنس چوب،پلی وود، فلز و یا کارتن پلاست باشد.
بستن شبکه آرماتور پایین دال:
شبکه آرماتور پایین طبق نقشههای اجرایی باید به گونهای بسته شود که حداقل یک میلگرد در بین قالبهای U-Boott قرار گیرد. به طور معمول فاصله مناسب شبکه میلگردها ۲۰ سانتیمتر است.
چیدن قالبها با توجه به نقشههای اجرایی:
در این مرحله قالبهای U-Boot طبق نقشههای اجرایی چیده و فاصله آنها به وسیله بندهای تعبیه شده روی قالب تنظیم میشود.
بستن شبکه آرماتور بالای دال:
در این مرحله شبکهی آرماتور بالای دال بسته شده و هم چنین در صورت نیاز به آرماتورهای برشی این آرماتورها در بین قالب ها قرار میگیرند.
بتن ریزی لایه اول:
در اجرای این نوع دالها بتن ریزی در دو لایه انجام میشود. لایه اول با افزودن روان کننده به بتن، به ضخامت حدودی ۵ تا ۱۰ سانتی متر (بسته به اندازهی پایهی قالبها) ریخته میشود که باعث میشود با انجام عمل ویبره، بتن تمام سطح زیر قالبهای ماندگار U-Boot را پر نماید.
تکمیل بتن ریزی:
لایه دوم بر روی لایه اول ریخته میشود تا به ضخامت مورد نظر برسد. باید توجه داشت فاصلهی زمانی بین بتن ریزی لایه اول و دوم نباید به قدری باشد که باعث گیرایی لایه اول شود.
باز کردن قالبهای کف:
پس از گیرش بتن در زمان تعیین شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان قالبهای زیر دال جمع شده و به طبقهی دیگر منتقل میشود.
نکات اجرایی :
➖ قالبهای یوبوت میبایست مطابق نقشههای اجرایی بر روی سقف چیده شوند. اگر این فاصله نسبت به نقشه اجرایی متفاوت بوده که این تفاوت میبایست با ناظر پروژه هماهنگ شده و درصورت لزوم توسط محاسب سقف بررسی و تایید شود.
➖ بستهای موجود بر روی بندهای کناری قالبهای یوبوت با توجه به فاصله مورد نیاز اشاره شده در نقشههای اجرایی، تنظیم شده و با چسب پلاستیکی محکم میشود.
➖ چیدن آرماتورهای شبکه بالا و پایین باید به گونهای باشد که در بین هر دو قالب یوبوت یک میلگرد قرار گیرد.
➖ در مناطقی که خطر خوردگی زیاد وجود ندارد، باید از اسپیسرهایی که فاصله وسط مقطع میلگرد پایین تا کف دال ۵/۲ تا ۳ سانتیمتر است، استفاده نمود.
➖ در هنگام اجرای سقف یوبوت (به خصوص در استفاده از یوبوتهای با سایز بزرگ (H>20 Cm)- توصیه میشود برای جلوگیری از بلند شدن یوبوتها در هنگام بتنریزی، شبکه پایین آرماتور توسط سیم آرماتوربندی به لوله یا پروفیل زیر بسته شود.
➖ مطابق نقشههای اجرایی، در کنج هر یوبوت باید از آرماتور سنجاقی استفاده نمود. یکی از وظایف این سنجاقها یکپارچه کردن شبکه بالا و پایین و ثابت نگه داشتن یوبوتها در میان این دو شبکه است.
➖ مقاومت بتن مورد استفاده در این دالها در طراحی سازه تعیین میشود. روانی بتن (اسلامپ) مورد استفاده باید در حدود ۱۱ الی ۱۳ سانتیمتر بوده تا بتن به راحتی در زیر قالبها حرکت کند.
➖ در هنگام بتنریزی بهتر است ابتدا یک لایه حدود ۱۰ سانتیمتری ریخته و ویبره زده شود و سپس روی آن پر شود.
➖ پس از تکمیل آرماتورهای شبکه اصلی، حتماً کنترل شود تا میلگردهای اضافی مورد نیاز در نقشهها اجرا شود. این میلگردها شامل میلگردهای اضافه وسط دهانه، روی ستونها و دیوارهای برشی، بازشوهای بزرگ، آرماتورهای ۴۵ درجه اطراف بازشوها و … است.
➖ دقت شود در صورت نیاز به اتصال اجزای غیر سازهای به دال مجوف دوپوش (یوبوت) مانند نما، آسانسور و …، پلیتهای طراحی شده در محل مورد نیاز قرار گرفته و محکم شود.
➖ ایجاد خیز منفی به اندازه مجاز در هنگام قالب بندی دال امکانپذیر است.
➖ جهت یکنواخت شدن ضخامت بتن، توصیه میشود قبل از بتنریزی شاخص (شابلون) مناسب تهیه شود.
➖ در صورت امکان از پمپ هوایی جهت بتنریزی استفاده شود.
➖ ضربه به سقف در هنگام پمپاژ، بتنریزی را در دو لایه با مشکل مواجه کرده و باعث بالا آمدن قالبهای یوبوت میشود.
➖ با توجه به اینکه وزن دال طبقه بالا در بیشتر مواقع از وزن بار طراحی بیشتر بوده، بایستی در هنگام بتنریزی هر سقف از جک اطمینان در زیر دو سقف قبلی استفاده شود.
➖ زمان بازکردن قالبهای سقف، باید با توجه به درجه حرارت هوا و مطابق با آییننامهها تعیین شود.
➖ مقاومت میلگردهای مصرفی در یادداشت اول نقشههای اجرایی آورده شده است. باید توجه داشت تبدیل مقطع میلگرد در سقف بدون هماهنگی با محاسب سقف مجاز نیست..